2014-01-17

Dela på Facebook
Dela på MySpace
Dela på Pusha
Dela på Twitter

Edcamp Skolforskning om “Big 5″ och Flipped Classroom  


Torsdagen 11 oktober, tog jag bilen till Stockholm för att delta i Edcamp Skolforskning. Edcamp är en form av knytkonferens för lärare som Handel & Ekonomi skrev om det i förra numret (se nr 2 2012). Den här gången var vi ett 40-tal lärare från olika skolor och stadier, som träffades i LR:s lokaler på Högbergsgatan. Stockholms stad bjöd på smörgås och LR Stockholm stod för dryck.


Text: Helena Sjöberg
Bild Edcamp: Helena Sjöberg
Bild Karin Brånebäck: Jana Christina Eriksson 

 

Första diskussionen jag deltog i handlade om ”The Big 5”.  Förmodligen kommer du kanske att tänka på vilda djur eller möjligen Eurovision Song Contest, men den här gången handlade det om förmågor i styrdokumenten.

 

”Fem förmågor är allra vanligast i grundskolans nya styrdokument. Om lärare i alla ämnen fokuserar på dessa “Big 5″ kommer elever lättare att nå målen”, skriver Göran Svanelid som har studerat grundskolans alla kursplaner, i en artikel publicerad i Pedagogiska magasinet 2011.

De fem förmågorna som Göran funnit är:

  • Analysförmåga
  • Kommunikativ förmåga
  • Metakognitiv förmåga
  • Förmåga att hantera information
  • Begreppslig förmåga

 

Diskussionen vid vårt bord kom mycket att handla om vad vi rent konkret lägger in de olika begreppen som beskriver de olika förmågorna och hur vi praktiskt skulle kunna inkludera dem i planering, undervisning och utvärdering. Diskussionen blev intressant men delvis spretig, då vi representerade många olika stadier och ämnen vid bordet. Kommunikativ förmåga står för lite olika saker om det t ex handlar om ekonomikurser på gymnasieskolan eller ämnet bild på de lägre stadierna.

Under nästa pass valde jag bordet ”Flipped Classroom”. I mitt nätverk på Twitter så har jag sett flera inlägg om just detta och det gjorde mig nyfiken. Vad är det egentligen? Vad säger de som har testat? Vilka fördelar ser de?

 

I diskussionerna deltog två lärare som provat att arbeta med Flipped Classroom, en matematiklärare på gymnasiet (som jag tyvärr glömt namnet på) och grundskoleläraren Karin Brånebäck, som även skrivit mycket om ”att flippa klassrummet” på sin blogg.

 

Kort kan man säga att Flipped Classroom innebär att man har större elevfokus under själva lektionen och klassrumstiden används i huvudsak till arbete, diskussioner och stöd istället för lärarledda genomgångar.

 

På Karins blogg har jag hittat följande beskrivning:

Läraren levererar genomgångsmaterialet via en film, podcast, wiki eller blogg. Eleverna går igenom materialet hemma och får feedback så snart som de skickat sina anteckningar, funderingar eller svarat på kontrollfrågor.

 

Eleverna kommer förberedda till lektionen och kan börja arbeta direkt efter en kort introduktion av lektionen. Läraren använder lektionen till individualiserad undervisning genom ”guidning” och eleverna är i fokus. Klassrumstiden kan även användas till att elever arbetar tillsammans, till laborationer, diskussioner och presentationer.

 

Att Karin verkligen brinner för arbetssättet med eleverna sken igenom under samtalet.

-       Det är så oerhört roligt, givande och intressant att arbeta på det här sättet!

 

Karin berättar under diskussionen att hon ”flippar klassrummet” ett par gånger per vecka, ofta genom att hon videofilmar sig själv där hon går igenom ett moment i något ämne. Det handlar om korta videoklipp, som eleverna får titta på hemma och de får även mejla in svar på en kontrollfråga. Nästföljande lektionspass utgår från den genomgång eleverna tittat på. Eftersom genomgångarna sen finns tillgängliga på nätet kan eleverna titta på dem om och om igen om de behöver repetera.

 

-       Fördelarna med här sättet att jobba är att man lättare får med samtliga elever på spåret, alla har samma förförståelse och jag hinner i större utsträckning hjälpa de elever som behöver mer stöd under lektionerna, säger Karin.

 

Det var både spännande och roligt att höra om arbetssättet och i nästa nummer av Handel & Ekonomi kan vi utlova en större artikel om Flipped Classroom.

Ytterligare en lärare som skrivit mycket om Flipped Classroom, men som inte deltog på Edcamp Skolforskning är gymnasieläraren Daniel Barker. Vill du veta mer om

 

Flipped Classroom, så kan du läsa vidare både på hans och Karins blogg:

Karin Brånebäcks blogg: http://kilskrift.blogspot.se

Daniel Barkers blogg: http://barkersthlm.blogspot.se

Göran Svanelids artikel om ”Big 5”: http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/11/08/lagg-krutet-pa-big-5


0% av 0 person(er) gillar detta




Kommentarer

1

I would suggest you to useThis pdreiovr does not deduct any hidden charges. You can view your billing information online. Addition to that, you can call from your PC itself or from any phone.In fact, the quality of service and customer support is outstanding with this pdreiovr.Hope this will help you !!!____________Make Peace
 

Postat 2014-04-12 01:14 av Alver (192-99-2-xxx)

2

SJGhsz Thanks-a-mundo for the article post.Thanks Again. Want more.
 

Postat 2014-07-18 20:34 av cheap backlinks (37-233-27-xxx)

3

MrrC4u Very good post. Keep writing.
 

Postat 2014-07-19 13:36 av link building (37-233-27-xxx)

4

FNxk9i Thanks so much for the blog article.Really thank you! Awesome.
 

Postat 2014-08-04 08:50 av crorkz (37-233-27-xxx)

5

wXHM0z I really enjoy the blog post.Really looking forward to read more. Fantastic.
 

Postat 2014-08-05 10:28 av crorkz matz (37-233-27-xxx)

6

9CxFWY Very informative post.Really looking forward to read more. Will read on...
 

Postat 2014-08-05 19:05 av matzcrorkz (37-233-27-xxx)

7

Fiidnng this post solves a problem for me. Thanks!
 

Postat 2016-07-03 21:48 av Johannah (188-143-232-xxx)


 

Kommentera

 
 

© 2017 FLE. | Webbkarta

POWERED BY TUDO, ITCONNECT